1b) Mediene bidrar til mer kroppsfokus med med å bruke folk som ser fine ut, som er fine og slanke, sixpack fin rumpe og store pupper. Du ser nesten aldri en reklame for noe med en stor dame i bildet. Altså de setter det å ha en fin kropp i fokus.
1c) Kroppsfokuset kan gjøre at vi føler os deprimerte og føler veldig på det presset om å ha den perfekte kroppen.
2
Teorien om de mektige mediene:
Denne teorien kommer fra 1970-tallet. Forskerne gikk tilbake til hypotesen om at mediene har stor innflytelse på mottakerne og synet om at mediene er mektige verktøy for budskap og holdninger. De har også en klar tale på at vi velger mer våre mediebudskap. De mener også at vår bakgrunn og kulturelle ståsted legger bestemmer hvordan vi forstår mediebudskapene. Alle forskere er enige om at mediene har en langsiktig påvirkning på individ og samfunn.
Teorien om de mektige mediene:
Denne teorien kommer fra 1970-tallet. Forskerne gikk tilbake til hypotesen om at mediene har stor innflytelse på mottakerne og synet om at mediene er mektige verktøy for budskap og holdninger. De har også en klar tale på at vi velger mer våre mediebudskap. De mener også at vår bakgrunn og kulturelle ståsted legger bestemmer hvordan vi forstår mediebudskapene. Alle forskere er enige om at mediene har en langsiktig påvirkning på individ og samfunn.
De allmektige mediene:
De allmektige mediene er en teori om at folkemassene er lett påvirkelige, og dette kan føre til lite kritiske synspunkter hos forskjellige mennesker. Det er spesielt på 1900-tallet og til midten av århundret denne teorien kom frem. Myndigheter og forskere var enige på denne tiden at mediene har en sterk og direkte påvirkning. Det var vanlig å si at folket var en kritikkløs masse av indiver som trodde at budskap fra mediene var den ekte sannheten. --> Et stort eksempel vi har fra det er propaganda som er brukt innenfor de to store verdenskrigene.Teorien om de avmektige mediene:
Denne teorien utpeker seg dominerende fra ca. 1940-tallet til veldig avgjørende på 1960-1970- tallet. Det ble påvist at personlig kommunikasjon var mye viktigere enn massemedia når det gjaldt holdninger. Forskere mente at mediepåvirkning skjedde via en viss gruppe personer. På denne tiden begynte folk å bli mer kunnskapsrike og aktive enn gjennomsnittet. Dermed så hadde mediebudskap mindre påvirkning på folket enn det mediene hadde hatt tidligere.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar